woensdag 5 juni 2013

Wat weetjes over mij

Hallo lezer!
Ik ben Thijs Goverde, maar dat wist je al want anders las je dit niet.

Je leest dit omdat je meer over mij wilt weten - geef maar toe - voor een boekbespreking op school of zo iets.
Ik moet je teleurstellen: je hebt ongelijk! Ik ben helemaal niet interessant! Weet je wat je zou moeten lezen? Mijn boeken. Die zijn interessant. (Maar dan ook echt heel interessant. Of... nou ja... interessant is niet het goede woord misschien. Ze zijn vooral gewoon leuk om te lezen. Dus doe dat maar.)
'Maar,' zeg je nu misschien, 'maar, maar mijn boekbespreking dan? Thijs Goverde is helemaal niet interessant, daar kan ik niet mee aankomen bij de juf!'
Nou, effe gauw dan.
Hier staan de antwoorden op de meest gestelde vragen:

Hoe oud bent u?
Zeg maar je en jij, hoor. Ik ben geboren in 1971. Op 22 april. Als je nu niet kunt uitrekenen hoe oud ik ben, moet je naar de juf lopen en je geld terugvragen want dan heb je heel slecht les gehad in rekenen.

Wat heeft u, pardon: jij, gestudeerd?
Timmeren, schilderen, pianospelen, auto's repareren: ik kan het niet. Ik ben onhandig. Dingen doen, daar deug ik niet voor. Zet mij maar in een luie stoel met mijn armen over elkaar, dan ben ik op mijn best. Lekker een beetje zitten nadenken! Daar ben ik goed in! Ik heb er zelfs voor gestudeerd. Filosofie heet die studie, maar het is gewoon: leren denken. Ik heb gestudeerd in Nijmegen. Daar ben ik ook geboren, en ik woon er nog steeds. Ik moet wel. Want om te verhuizen moet je allerlei dingen Doen. En daar deug ik dus niet voor.  

Las u, ik bedoel jij, zelf veel als kind?
Als kind las ik van alles! De Kameleon, Wipneus en Pim, Pinkeltje, Kruistocht in Spijkerbroek, noem maar op. Daar vind ik nu allemaal geen ene bal meer aan. Maar ik las ook veel boeken die ik nu nog altijd prachtig vind. De boeken van Roald Dahl, van Astrid Lindgren en Paul Biegel en Tonke Dragt en en en... Nou ja, er is veel moois op de wereld.

Oh ja? wat is dan het allermooiste boek?
Het allermooiste wat ik ooit gelezen heb? Bah, wat een nare vraag zeg! Als ik nou zeg: 'Nachtverhaal, van Paul Biegel', dan denk ik meteen: 'En De brief voor de Koning dan? En De Gebroeders Leeuwenhart?' Dan heb ik het nog niet eens over grote-mensen-boeken, en films en muziek en schilderijen. En mensen! Mensen, die zijn pas mooi! Maar de allermooiste... Nee hoor. Hier geef ik geen antwoord op. Ik word er helemaal chagrijnig van. Brrr. Grrr.

6 opmerkingen:

  1. k ben je bij de gamma tegen gekomen maar wat deed je daar? Je kan toch niks? groetjes, Yoran

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Yoran,

      Ik was daar om een paar ingrediƫnten te halen voor het Geheime Superwapen waarmee ik de wereld wil gaan veroveren. Alleen het maken van dat wapen wil nog niet zo lukken.

      Trouwens, als je me wilt mailen, plaats dan een reactie met je mailadres erin. Die reactie wordt niet gepubliceerd, maar ik kan dan contact met je opnemen!

      Groets,
      Thijs

      Verwijderen
  2. Hoi Thijs, Ik en mijn tweelingbroer vinden jouw boeken van Donderkat de allergaafste die er zijn! Donderdag houd ik mijn boekbespreking over Donderkat vs kettingzaag. Mag ik je daar een paar vragen over stellen? Je mag ook even komen voorlezen hoor ;-) het is in een groep 5 op een basisschool in Nijmegen. Groetjes van Teun

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Teun,
      Dank voor het compliment! Goed nieuws voor jou en alle andere Donderkat-liefhebbers: deze zomer komt deel 3 van de Donderkat boeken uit.
      Over die vragen neem ik nog contact met je op.

      Verwijderen
    2. hey Thijs, ik vind dat je super grappig kan schrijven, het lijkt mij dan ook dat je een goede cabaretier bent. Ik doe mijn boekenkring ook over Donderkat. Doe je dat echt? Op scholen voorlezen? Dat lijkt mij super cool!!!!!

      Verwijderen
  3. Hoi Anoniem,
    Dank voor het compliment!
    Ik lees inderdaad veel voor op scholen; daar verdien ik het grootste deel van mijn geld mee, zelfs.
    Veel succes met je boekenkring!

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Ik ben schrijver van kinderboeken. Soms maak ik ook cabaretvoorstellingen. Wil je meer weten over mij, kijk dan hier.